Drążki skrętne

Drążki skrętne we francuskich autach zastępują klasyczne elementy resorujące ? takie jak sprężyny czy resory. Drążki skrętne dzielą się na dwie grupy, ze względu na ich elastyczność ? są to drążki skrętne sprężynujące i stabilizujące, z czego pierwsze z nich są znacznie sztywniejsze od stabilizujących. Drążki skrętne to w większości przypadków pręty zakończone z obydwu stron wieloklinami, za pomocą których mocuje się je do pozostałych elementów belki tylnej ? wahacza i poprzecznicy (opis dokładny ? tylna belka). W zależności od wymiarów auta, konkretnego modelu, wersji nadwozia czy przeznaczenia, drążki mają różną długość i grubość, z czego druga własność jest najbardziej odczuwalna ? grubość drążka wpływa na komfort jazdy i nośność samochodu, jak powszechnie wiadomo, drążki grubsze usztywniają samochód, cieńsze zaś dają wrażenie wyższego komfortu, zawieszenie jest bardziej ?miękkie?, a co za tym idzie, zmienia się także zachowanie pojazdu w zakrętach; pojazd o stosunkowo miękkim zawieszeniu mocno przechyla się w wirażach, podczas, gdy sztywniejsze zawieszenie pozwala pokonywać je sprawniej, pewniej.

Drążki skrętne wymagają regulacji wysokości, która wpływa na wysokość całego tylnego zawieszenia w autach wykorzystujących tylną belkę. Błędnym jest przekonanie, że o wysokości zawieszenia decydują amortyzatory. Jeśli więc przy zmianie parametrów tylko jednego elementu wpływamy na charakterystykę całego zawieszenia, kwestia przystosowywania właściwości jezdnych pojazdu do indywidualnych potrzeb nie stanowi większego problemu. Manipulując różnymi wariantami drążków, amortyzatorów i regulując je możemy osiągnąć zamierzony efekt bez potrzeby wymiany całego modułu zawieszenia. Zastosowanie tylnej belki jest więc ułatwieniem nie tylko dla producentów, którzy mogą zaoferować różnorodne wersje sprzedawanych modeli samochodów (na przykład wersje usportowione o sztywniejszym zawieszeniu), lecz także dla prywatnych użytkowników, chcących poprawić lub dostosować do swoich potrzeb charakterystykę zawieszenia swojego auta.

This entry was posted in Citroen, Peugeot, Renault and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>