Jak powstaje uszkodzenie tylnej belki?

Prawdę mówiąc nie ma w szerokiej gamie rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w tylnych zawieszeniach samochodów drugiego takiego rozwiązania jak tylna belka Peugeot Citroen, gdzie skomplikowana i złożona budowa spowodowała, że naprawa tego zawieszenia wymaga dużej wiedzy i doświadczenia, a najmniejsze błędy czy zaniechanie naprawy z pozoru nieistotnych uszkodzeń skutkuje znacznym obniżeniem trwałości naprawy tylnej belki.

Co jest istotą tego typu zawieszenia i jakie są konsekwencje zastosowania takich, a nie innych rozwiązań konstrukcyjnych?
Wiadomo, że każdy element ruchomy zawieszenia, w tym przypadku wahacz tylnej belki, musi mieć jakiś element, na którym oparta jest oś jego ruchu. Typowym i stosowanym w większości wahaczy i zawieszeń jest zastosowanie tulei metalowo ? gumowej, tzw. silentblock. W tylnej belce Peugeot Citroen rolę tej tulei spełnia zespół dwóch łożysk igiełkowych. Łożyska pracując na czopie tworzą oś pracy góra ? dół wahacza tylnego.
Zaletą tego rozwiązania (w porównaniu do tulei met-gum) jest to, że nie ma oporów pracy wahacza, wyeliminowany został wpływ sprężystości tulei metalowo ? gumowej na pracę zawieszenia. Takie rozwiązanie jest też pod względem mechanicznym znacznie trwalsze od klasycznego siletblocka, inaczej mówiąc wytrzymuje dużo większą ilość pojedynczych ruchów, guma tulei dawno ulegnie rozerwaniu, a łożysko będzie się toczyć znacznie
dłużej. Wiedzieć trzeba, że łożyska igiełkowe mają zastosowanie w wielu wysoko obciążonych połączeniach wirujących np. skrzyń biegów, silników maszyn i urządzeń w przemyśle, a w tylnej belce takie łożysko wykonuje tylko krótkie ruchy przy pracy zawieszenia podczas jazdy.
W czym tkwi więc problem tego rozwiązania? Problemem jest to, że i łożysko i czop są elementami metalowymi, a zatem są podatne na korozję i muszą być przed nią odpowiednio zabezpieczone, a umieszczenie tego rozwiązania w tak specyficznym miejscu jakim jest zawieszenie(narażone z szereg czynników destrukcyjnych ? woda, piasek , sól i inne) stawia temu zabezpieczeniu wysokie wymagania. Ułożyskowanie wahaczy tylnej belki Peugeot Citroen w swojej konstrukcji posiada elementy uszczelniające zarówno jako osobne części , ale również uszczelniacze zintegrowane z łożyskiem i zapewniam, że to uszczelnienie
jest bardzo dobre i jego przyspieszone zużycie lub niska trwałość nie jest przyczyną uszkodzeń tylnej belki , jak sądzi większość mechaników. Zniszczone, rozerwane uszczelniacze są zazwyczaj skutkiem, a nie przyczyną uszkodzenia (zatarcia się ) łożysk igiełkowych.
Problemem jest korozja trawiąca łożyska i czopy tylnej belki, a powstająca wskutek wilgoci tworzącej się wewnątrz tylnej belki, w jej pustych przestrzeniach zarówno w rurze poprzecznicy jak i w samych wahaczach , które są odlewami żeliwnymi pustymi wewnątrz.
Wilgoć ta powstaje w tzw. efekcie rosy, czyli kropelki wody skraplają się na wewnętrznych ściankach elementów tylnej belki tworząc najpierw nalot i wykwity rdzawe, stopniowo rdza wchodzi na czop i łożyska tylnej belki powodując zatarcie się ułożyskowania. Z tylnej belki wydobywają się różne odgłosy piski, trzaski, skrzypienie, dalej w momencie gdy
łożysko przestaje się toczyć tylko zaczyna trzeć o czop następuje mechaniczne zużycie elementów i wtedy powstają luzy, zawieszenie traci geometrię i koło pochyla się górą do środka auta, pojawiają się stuki.
Proces zużywania się tylnej belki Peugeot Citroen jest rozłożony w dość długim czasie, a początkowo przebiega bezobjawowo lub pierwsze objawy (popiskiwanie) są bagatelizowane albo przypisywane innym elementom zawieszenia. Tylna belka trafia do naprawy najczęściej mocno zużyta , gdy już koła są pochylone wręcz obcierają o nadkola lub wahacze mają taki luz, że koło rusza się na boki i dochodzą z zawieszenia głośne stuki.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Citroen, Peugeot, Renault i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *