Zatarte granice pomiędzy zaletą, a wadą w tylnych belkach

Tylna belka, to popularne pojęcie, jakiego często używa się w odniesieniu do kompletnego zawieszenia samochodu wraz z drążkami skrętnymi i wahaczami. Jest to określenie używane potocznie i zwykle, mamy w nim na myśli kompletny zestaw. Niemniej jednak, często wykorzystywana jest ewentualna niewiedza klientów, gdzie w charakterze tylnej belki, klienci otrzymują nie tyle pełen zestaw, co tylko właśnie jedną część: wyłącznie tylną belkę. Zakupić można, zarówno belkę samą, jak i belkę tę w zestawie, w zależności od tego, jakie są potrzeby klienta indywidualnego. Istotne jest w tym przypadku, zdanie sobie sprawy, że w przypadku awarii tylnej belki, wymiana nie obejmie jedynie omawianej tylnej belki. Kiedy potrzebne jest podjęcie napraw, zachować należy szczególną czujność; uzyskanie odpowiedniego sprzętu jest tutaj kluczowe. Liczne modele pojazdów, jak chociażby Peugeot 206, obejmują dodatkowo kilka wariantów tylnych belek.

Przede wszystkim, belka tylna samochodu Peugeot, niezależnie od modelu, charakteryzuje się dokładnie tym samym, co inne warianty samochodowe z koncernu PCV, a zatem, posiada formę sztywnej poprzecznicy, która znana jest także jako oś poprzeczna, przy czym na końcach takiej poprzecznicy, usadzone są wzdłużne wahacze ułożyskowane. Dodatkowo, w ramach tylnych belek, wyróżniamy zestaw igieł łożyskowych oraz także resorowanie, które zachodzi poprzez aktywnie działający zespół drążków skrętnych. Wszystkie te elementy, stanowią istotny element, który jest nieodłączny w przypadku sprawnie działających belek.
Prócz posiadania takich właśnie cech ogólnikowych, charakterystycznych dla każdego wariantu, wyróżnić możemy cechy dodatkowe, którymi odznaczają się konkretne modele, w jakich zakupić można tylną belkę. Współcześnie, rodzaje są dwa: pierwszy wariant tylnych belek, jakie produkuje się dla samochodów marki Peugeot, to modele o poprzecznicy, gdzie na zakończeniu, obserwuje się czopy osadzone na stałe. Wówczas, nasunięte na nie zostają wprasowane łożyska igiełkowe. To właśnie taki wariant, obejmuje także i wykorzystanie w modelu Peugeot 206. Inne modele, gdzie zaobserwować można taki właśnie wariant tylnej belki, to, przykładowo: Peugeot 106, Peugeot 405 i także, odrębne serie, jak marka Citroen i modele takie, jak Xsara Picasso, czy Berlingo.

Drugi wariant zaś, to nic innego, jak stosowana w samochodach Peugeot oraz Citroen, zasada, wedle której łożyska igiełkowe, zostają osadzone nie tyle w charakterze zakończenia czopu, ale tak naprawdę, obejmują już one alternatywne rozwiązanie w postaci łożysk tzw. igiełkowych, gdzie zaobserwować można bezpośrednie osadzenie w poprzecznicy. W poprzecznicę, dodatkowo, wsunięte są czopy osadzone jednocześnie w wahaczach.
Potencjał tylnej belki i belki takiej znaczenie w motoryzacji, nie jest kwestią zdefiniowaną w sposób jednolity. Zdania na ten temat są bardzo podzielone; zwolennicy takiego rozwiązania, wskazują na wysoką skuteczność oraz dobre zawieszenie, które jest trwałe i bezawaryjne. Jednocześnie, przeciwnicy tylnych belek, jako główne, rażące wady konstrukcji, wskazują zaś, takie cechy, jak: delikatność, awaryjność zawieszenia oraz nieprzemyślaną konstrukcję. Najbardziej fascynujące jest to, że tak naprawdę, zarówno zwolennicy tylnych belek, jak i ich przeciwnicy, mają bardzo dużo racji. Konstrukcja taka, jest bardzo złożona i tym sposobem, cechy mogą tasować się w najróżniejszy sposób i od wielu różnych czynników zależeć będzie, czy dopatrzymy się wad, czy też zalet.

Zwyczajowo, do głównych zalet, jakie uzyskać możemy wykorzystując tylną belkę, zalicza się możliwość rozłożenia belki takiej na części. Rozłożenie na części belki jest szybkie, bezpieczne i bardzo wygodne; szczególnie łatwa jest metoda demontażu zawieszenia, co przydatne jest szczególnie w sytuacjach, które demontażu takie wymagają. Nawet, gdy demontaż zawieszenia musi zostać wykonany szybko, jest to jak najbardziej możliwe do wykonania. Jest to szczególnie istotne i pożyteczne w nagłej sytuacji, kiedy belka wymaga dokonania serii napraw. Kolejną zaletą, jest możliwość resorowania drążkami skrętnymi, przy jednoczesnym, odznaczaniu się belki tylnej zachowaniem doskonałej, płaskiej podłogi w bagażniku. Wysoki poziom komfortu, w przypadku takiego rozwiązania, zapewnia zaś wyraźna stabilizacja zawieszenia wraz z jednoczesnym, całkowitym praktycznie wyeliminowaniem sprężystości. Fachowo, osiągnięte cechy takie zostają poprzez zastosowanie użycie w konstrukcji łożysk igiełkowych. Łożyska takiego rodzaju, wykorzystuje się przede wszystkim w celu, jakim jest ułożyskowanie osi pracy wahacza. Ponadto, cechą, jaka zasługuje na szczególne wyróżnienie jest także i tzw. sztywność poprzeczna. Z zasady, poziom sztywności poprzecznej w belkach tylnych, wpływa znacznie na komfort użytkowania.

Wady, jakie wskazuje się w przypadku belki takiej, to z kolei, przede wszystkim: mnogość elementów belki, bardzo złożona konstrukcja, podczas, gdy elementy, choć łatwo się je wymienia, to jednak, bardzo narażone są na korodowanie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Citroen, Peugeot, Renault i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *